Over Awel

Over Awel

Terug naar het Awel Intranet

Geschiedenis van Awel

De ‘Kinder- en Jongerentelefoon’ werd opgericht in 1981. Het Gentse theatergezelschap Stekelbees kreeg na de voorstellingen vaak vragen van kinderen. Zo ontstond het idee om een kindertelefoon op te richten.

Vroeger waren er verschillende (zes!) telefoonnummers, eentje voor Gent, Hasselt, Brussel, Mechelen, Brugge en Antwerpen. Dan kwam er één nummer: 078/151413, maar het was niet gratis, dat gebeurde pas in 2004 met een nieuw 0800-nummer. Later werd Awel erkend als ‘noodnummer’ en veranderde het nummer nog een laatste keer, naar 102. Kinderen konden vroeger ook brieven schrijven naar Awel, maar in 1999 werd dat vervangen door e-mail. In 2005 kwam de chat erbij! In 2009 ontstond het jongerenforum, toen nog gemodereerd door volwassenen. In 2012 lanceerde de Kinder- en Jongerentelefoon haar nieuwe naam: Awel.

‘Awel’, het is de aanzet tot een verhaal, de aarzeling vooraleer je je hart uitstort. Kinderen en jongeren die ergens mee zitten, op hun woorden kauwend vooraleer ze hun verhaal vertellen, gebruiken dikwijls ‘Awel’ als bevrijdende zucht om al hun twijfels en bezorgdheden op tafel te gooien. Awel roept een wereld aan gedachten op. Naar die ‘Awel’ willen we luisteren, met die ‘Awel’ willen we meevoelen en meedenken.

Structuur van Awel

Awel is een vzw en een vrijwilligersorganisatie, erkend door het Vlaamse ministerie van Jeugd. Er werken ongeveer 300 vrijwilligers mee, ondersteund door enkele beroepskrachten op het secretariaat. De werking wordt georganiseerd in 4 teams: telefoon, e-mail, chat en J-Awel (forum). Dit zijn ook de contactkanalen waarlangs kinderen en jongeren ons kunnen bereiken.

Omdat Awel een vrijwilligersorganisatie is, is onze structuur dan ook helemaal opgebouwd rond de vrijwilligers. Op elk niveau zitten vrijwilligers die nadenken over en meewerken aan de groei van de organisatie. Uiteindelijk worden alle grote beslissingen ook door vrijwilligers gemaakt. Onze structuur zie je in het organogram hieronder. Het ziet er waarschijnlijk wat ingewikkeld uit, en dat is het ook, maar je leert dit wel langzaamaan kennen als je langer bij ons bent.

Er is 1 team per contactkanaal van Awel en elk team heeft een heel duidelijk verantwoordelijkheid: zoveel mogelijk oproepen beantwoorden op een kwaliteitsvolle manier.

De 4 teams onderaan - chat, telefoon, mail en J-Awel - vormen de basis van Awel.

Elk van de vier teams heeft een kernteam: een groep vrijwilligers die de hele operationele werking van het team zelfstandig ondersteunt. Deze vrijwilligers komen regelmatig bij elkaar om de vrijwilligersploeg te ondersteunen, de kwaliteit en permanenties op te volgen, de werving en de basisopleiding te organiseren en meer. Voor alle vrijwilligers van het team zijn zij ook het aanspreekpunt bij vragen. Het kernteam vertegenwoordigt de beantwoorders uit hun team in de organisatie. Ze signaleren behoeften van de beantwoorders aan de beslissingsorganen. Omgekeerd staan ze in voor het vertalen van beleid en beslissingen in concrete acties naar beantwoorders toe.

De Awel-raad is de draaischijf van onze organisatie. Ze bestaat uit een groep vaste vertegenwoordigers van elk team (2 vertegenwoordigers per team) en een beroepskracht. De Awel-raad coördineert de vrijwilligerswerking van Awel. Dit orgaan vertaalt visie en bestuur naar concrete acties. Hun beslissingen en acties respecteren het vrijwilligersbeleid van Awel en bevorderen zoveel mogelijk de zelfstandige werking van de teams. De Awel-raad staat onder toezicht van de raad van bestuur. Wat de Awel-raad doet:

  • faciliteren uitwisseling tussen de teams;
  • sporen kansen en noden bij teams op en zorgen dat er actie ondernomen wordt.
  • vertalen acties van de raad van bestuur en ondersteunende diensten naar team-niveau en omgekeerd
  • vertalen de beleidsnota naar een actieplan dat bruikbaar is voor de verschillende teams en de ondersteunende diensten.

Naast de teams worden de ondersteunende activiteiten samengevoegd in 8 “ondersteunende diensten” (OD’s). Je kan een OD zien als een soort vast werkgroepje dat rond een bepaald thema nadenkt en initiatieven organiseert over alle teams heen. Elke OD heeft 2 trekkers: een tandem van een stafmedewerker en een vrijwilliger, en dit met gedeelde verantwoordelijkheid. Deze 2 trekkers laten zich omringen door extra vrijwilligers als ze dat nodig hebben. Er zijn momenteel 8 OD’s die bezig zijn met deze thema’s.

  1. Gesprekskwaliteit
  2. Basisopleiding
  3. Permanente vorming
  4. Verbinding

De vereniging wordt bestuurd door het bestuur van min. 5 en max. 9 bestuurders, al dan niet lid van de vereniging. Het bestuur staat in voor het algemene beleid, de strategie, de organisatie en het beheer, in de meest ruime zin van het woord.

De algemene vergadering (AV) bestaat uit alle leden van de vereniging; in de regel zijn zij vrijwilligers. De AV telt minstens 3 en maximum 30 leden. De AV houdt toezicht op de RvB en moet elk jaar haar goedkeuring geven voor de begroting en het jaarverslag. Het is het hoogste ‘beslissingsorgaan’ van onze organisatie.

Tenslotte hebben we ook een staf met betaalde medewerkers. De staf biedt ondersteuning aan alle andere organen binnen de algemene werking van Awel. Je vindt de contactgegevens en functie per medewerker terug bij ‘contact.